Afgelopen zondag was weer de tweede aflevering van Boer Zoekt Vrouw op de televisie. De start is eigenlijk al in het najaar gemaakt met 5 boeren die zich na een zware selectie procedure mochten voorstellen aan het Nederlandse publiek in de hoop hun liefde voor het leven te vinden.

Presentatrice Yvon Jaspers heeft hier eens een interview over gegeven. Niks bijzonders zou je zeggen, maar ze vertelde een paar dingen die heel vergelijkbaar zijn met de woningmarkt.

Ze zegt ”ik denk dat de crux zit in de eerste aflevering. Als je daarin de boeren niet portretteert zoals ze zijn, reageren daar nooit de goede vrouwen op. In de kick-off uitzending hebben we per boer maar enkele minuten om iets te laten vertellen over hun bedrijf, hun karakter en hoe zij in het leven staan. Als het beeld klopt is de kans op liefde het grootst. Het is voor een tv-maker natuurlijk heel verleidelijk om de boeren net wat smeuïger te introduceren en het allemaal wat mooier te maken dan de werkelijkheid. Dat is scoren op de korte termijn”.

Zo is het met de presentatie van een woning ook. Als alles te mooi wordt gepresenteerd, knapt de potentiële koper tijdens een bezichtiging enorm af, want het beeld van de foto’s komt niet overeen met de werkelijkheid. Als de vraagprijs te hoog is, komt er een koper die teleurgesteld wordt, want voor dat geld had hij of zij wel meer verwacht. En de koper voor wie de woning bedoeld is, komt niet kijken, want het huis valt buiten het budget. Op die manier komt de verkeerde doelgroep binnen en wordt het huis niet verkocht.

Yvon Jaspers vervolgt: “In totaal hebben we dit jaar 1199 brieven binnen gekregen. Toch maakt het niet uit welke boer hoeveel brieven krijgt. Een vorige keer had degene met vier reacties uiteindelijk wel een liefde en die met achthonderd niet”.

Ook hier weer een parallel met het verkopen van een huis. Veel bezichtigingen betekent niet automatisch snel of goed verkopen. Als er steeds mensen binnenkomen met de verkeerde verwachtingen wordt het niks.

Laatst sprak ik een collega die een half jaar een woning in de verkoop had zonder bezichtiging. Toen kwamen er uiteindelijk twee kopers tegelijk die het allebei wilden hebben, wat een goede prijs opleverde.

Het gaat erom de juiste koper binnen te halen en dan is het belangrijk je af te vragen

1. Wordt de woning goed gepresenteerd? Zowel fotografisch als tekstueel .

2. Wat is de doelgroep? Wie gaat er in dit huis wonen?

3. Wat kan die doelgroep gemiddeld betalen? Dus ook de financierbaarheid is een belangrijke factor in de prijsbepaling.

4. Welke verkopende makelaar past het beste bij de potentiële kopers? Is het een starterswoning, dan is een vlotte makelaar een goede match, maar is het een woning in het hoge segment, dan worden weer andere omgangsvormen gevraagd.

Share →